Време е държавата да бръкне в джоба на
недисциплинираните, агресивните и нетърпеливите, които причиняват смърт на тези 17 черни километра

24 души са намерили смъртта си в Кресненското дефиле за последните 5 години, 25 за предишните 5. Средно по 5 смърти на година - този кървав данък плащаме за страшния пътен участък.

Нещо трябва да се направи, но какво? Вижте мнението на кореспондентката ни в Благоевград Тони Маскръчка по-долу, а след разговори с експерти по движение по пътищата и с читатели, които често преминават през “отсечката на смъртта”, се очертават няколко точки за дискусия:

- Важно е да бъдат обуздани недисциплинираните шофьори.

Щом има ограничение от 50 км/час и забрана за изпреварване, правилата трябва да се спазват. Може би трябва да се сложат камери за скорост по трасето и да има два полицейски поста в началото и в края му. И това да бъде широко оповестено, включително със знаци и надписи на български и английски език, тъй като оттам пътуват много чужденци в тирове и леки коли.

В момента глобите за превишена скорост извън населено място варират от 20 до 600 лева, а за неразрешено изпреварване - 150 лв. Може ли да се мисли в посока санкциите да се увеличат, като се включи и отнемане на книжката за 1 месец.

Някои експерти казват, че няма смисъл да се слагат колчета по непрекъсната линия между двете платна - така, ако някой тир например аварира, ще стават гигантски задръствания.

“24 часа” ще покаже с видео кои са опасните точки по пътния участък и ще събере за дискусия експерти по движение по пътищата.

Не познавам тези двама мъже, чийто живот завърши в понеделник в Кресненското дефиле. Вероятно за петимата ранени в същата катастрофа това място ще се превърне и в техния голям късмет да останат живи.

1 жертва, 11.07.2021
1 жертва, 11.07.2021
  И от ранна сутрин слушам как пак мразим държавата, която не си е свършила работата по тази черна отсечка от недостроената магистрала “Струма” -

или не е окастрила храстите и клоните край пътя, за да има видимост

Или не се е справила с еколози, лобисти и строители, които не е ясно какво точно искат за пътя към Сандански и Гърция - дали едното платно да минава по сегашния главен път, а другото да е изнесено по билото на планината, дали да бъде изграден тунел, дали изцяло да се забрани движението през дефилето и още куп екзотични идеи.

Всички мразим държавата, но малко говорим за нас самите като шофьори - нетърпеливи, агресивни, недисциплинирани.

Не е ли по-просто и ефективно, ако на 7-те или 8 рискови точки, където стават най-много катастрофи, бъдат поставени камери, а на двата изхода на Кресненското дефиле - по една кола с полицаи. Всеки, който е вдигнал висока скорост или е изпреварил, да бъде спиран, да му се отнема книжката за месец и да плаща сериозна глоба. Много е просто - правиш нарушение и тутакси те хващат. За следващия път ще си помислиш.

Иначе ако участъкът от магистрала “Струма” през дефилето бе построен по някой от обсъжданите варианти, щеше ли да има по-малко катастрофи?

Сигурно, въпреки че и по готовите вече магистрали има смърти.

Целият аутобан трябваше да е готов за олимпиадата в Гърция през 2004 г. Близо 20 години по-късно остана отсечката през защитената местност, за която върви ожесточен спор без изгледи да бъде финализиран.
Затова явно ще продължим да пътуваме до Бяло море по съществуващия път.

По него, на денонощие преминават близо 12 000 автомобила, а пропускателната способност през дефилето е изчерпана преди повече от 20 години. В разгара на летния сезон трафикът е в пъти увеличен.

В последните 5 в този участък е имало 246 катастрофи с 24 загинали

За предишните 5 - до 2016 година, статистиката показва 270 катастрофи с 25 загинали и 119 ранени.

Заради цялата тази ужасяваща статистика от месец е забранено изпреварването в Кресненското дефиле.
Според Пътната полиция 70% от катастрофите там са заради неправилно изпреварване или заради движение с висока скорост.

Въведено бе и ограничение от 50 км в час, с достатъчно знаци, които указват забраната за изпреварване и максималната скорост. Осевата линия е по-широка, подсилена в сигнален цвят. И въпреки това рискови играчи действат.   4 жертви, 13.07.2014

4 жертви, 13.07.2014

Само няколко тира, които се движат един зад друг, са достатъчни да се образува колона. Затова и мислят да има площадки, на които тежкотоварните камиони да отбиват, за да пропускат трафика.

Но докато и това стане, изнервените от движение в колона водачи продължават да изпреварват с неизбежно навлизане в насрещната лента въпреки забраните.

Сигурно на шофьорите им се струва безкрайно дълго пътуването през дефилето,

но то е само някакви си 17 км,

а с още малко толеранс - 20 км. При скорост от 50 км в час се изминава за 24 минути.

Ако по пътя с острите завои, които са един след друг, няма други автомобили и скоростта е 100 км в час (което е почти невъзможно), дефилето ще се пропътува за 12 минути.

При най-добрия вариант пътуването ще се скъси с тези 12 минути. Ако, както е обичайно, има тирове по пътя и се изпреварят няколко, то ще се спестят не повече от десетина минути.

И за какво е цялото бързане? За да се стигне десет минути по-рано на беломорския плаж?

В крайна сметка основната причина за инцидентите в дефилето е човешката грешка, неспазването на ограниченията и надценяването на възможностите.
Затова цялостното видеонаблюдение на тези 17 километра е евтиният вариант да спасим човешки животи, като държавата бръкне в джоба на нетърпеливите, агресивните и недисциплинираните шофьори.