Общината и областната управа чакат решение от София за разрушеното крайбрежно трасе до кв. “Сарафово”

Бургас чака решение от държавата за ремонт на пропадащата крайбрежна велоалея към кв. “Сарафово”.

“Чрез строителното министерство и директно до “Геозащита”-Варна, съм пратил искане да изготвят проект за възстановяване на пропадналия участък и да кажат колко ще струва, за да изготвим инвестиционен план за укрепването му”, заяви областният управител Стойко Танков.

Заради смяната на правителството обаче отговорът може да се проточи във времето, а велоалеята продължава да пропада и може да отнесе още асфалт в морето, притесняват се в Бургас.

Става дума за близо километър участък,

който се води държавна собственост, и започна да пропада през пролетта. Велоалеята представлява един от най-романтичните крайбрежни маршрути в града, тъй като се движи успоредно на морския бряг.

Заради живописната гледка е предпочитан е от много бургазлии за релакс през почивните дни, когато въртят педали до съседния квартал и в двете посоки. Отскоро обаче връзката с колело бе прекъсната.

“Ако имаме доклад от “Геозащита” с разбивка, парите може да осигурим по две линии - или от специалния кризисен фонд на МРРБ, или от фонда за бедствия и аварии”, обясни Танков пред “24 часа”.

Областният управител Стойко Танков чака становище от МРРБ по проблема.
Областният управител Стойко Танков чака становище от МРРБ по проблема.
От общината биха тревога преди дни за безрезултатната си кореспонденция със строителното министерство.

Още през април и май за първи път поискахме помощ от държавата за спиране на пропадането на част от крайбрежната улица с велоалея към кв. “Сарафово”. С огромна тревога през юли изпратихме второ писмо до областната управа и МРРБ, но няма ефективни стъпки за решаване на проблема, казаха от кметството.

След първоначалното срутване и първия зов за помощ от общината областният организира среща на място с експерти от “Геозащита”- Варна, които изпратиха становище с констатации и препоръки.

Според тях проблемът бил предизвикан от повърхностни води.

Местната власт изпълни две от препоръките им за ограничаване на движението по алеята

и поставяне на нужната сигнализация. Светкавично бяха сложени и съответните пътни знаци и насипна дига за недопускане на автомобилно и пешеходно движение, но въпреки това преминаването на велосипедисти и пешеходци там продължава.

Третата препоръка изисквала да се предприемат действия за повърхностно отводняване и асфалтиране. Тъй като засегнатият участък е имот - държавна собственост, тези действия би следвало да се предприемат от страна на държавата, казват от кметството.

А междувременно разрушителните процеси по велоалеята продължават и се разрастват обезпокоително.  

От общината поставиха под съмнение констатациите
на “Геозащита”

за причините, довели до пропадането на велоалеята, и възложиха обстоен оглед на независими експерти, чието становище се разминава с това на държавната фирма.

Според тях основната причина за дестабилизацията на терена е морската абразия. Друга причина е нарушаването на баланса на наносите в тази територия вследствие на изградената брегоукрепителна дамба.

За да се предпази брегът от последващи свлачищни процеси, те препоръчват дамбата да се удължи с 300 метра в посока местността Ъгъла, разясниха от кметството.

За на с е обезпокоителен фактът, че е налице разминаване в становищата на държавната “Геозащита”-Варна, и частната “Проект строй”-Варна. Затова

настояваме да се проведе нова комисия в разширен състав,

като в нея бъдат включени и външни експерти, различни от служителите на “Геозащита”, излязоха от общината с официално становище.

Така според кметството щяло да се намери най-правилното решение за предотвратяване на по-сериозна авария и да бъдат предприети адекватни действия за обезопасяване на брега в този участък, който сега е рисков за живота и здравето на хората.

Притесненията са, че докато започне укрепването, някой може да пострада, тъй като много бургазлии продължават да карат велосипедите си на своя глава въпреки забраната в свлачищния район.